Projekte

» Expertise in der Kunst

The idea to promote interaction of artists and brain imaging researchers is very appealing. Art is a great method to understand the brain and the human interaction with a vivid and fantastic world. Art helps the brain to interconnect emotion, senses, the motor system and cognition. It is a wonderful opportunity not only for helping us to understand brain function but also enrich human life and enable long term brain physiology in the healthy and impaired brain. People who have achieved high expertise in arts are often characterised by specialised brain function and tight interaction of sensorimotor but also cognitive brain processes.

Kreatives Schreiben:
In Kooperation mit der Stiftungsuniversität Hildesheim (Prof. Ortheil) und der Neurologischen Klinik Greifswald (Prof. Kessler) untersuchten wir,
welche Gehirnareale bei kreativen Schreibprozessen aktiviert sind und wie unterschiedliche Anforderungen an das kreative Schreiben
mit differentieller neuronaler Aktivierung asoziiert sind.

Ehemalige Mitarbeiter im Projekt: Dr. Katharina Erhard, Dr. Caroline Shah, Dr. Nicola Neumann
Foto: nordlicht für focus 10.2009

Domagk-Stipendium 2019-2020 an Dr. Katharina Erhard

2016: Promotionspreis der Universität Greifswald an Dr. Katharina Erhard
für die Arbeit zur Erforschung neuronaler Korrelate für verbale Kreativität beim kreativen Schreiben


Literatur:
Ladda A.M., Lotze M., (2022) Kreativtherapien in der Neurorehabilitation- ein Überblick. Neuroreha, 14 (02), 57-63.
Ladda A.M.*, Wallwork S.*, Lotze M. (2020) The IPS as a multimodal sensory-spatial integration unit essential for body coordination in musicians and dancers, Frontiers Psychology 11:576120.
VBM-Studie zur Untersuchung der grauen Substanz: Neumann N, Domin M, Erhardt K, Lotze, M (2018) Voxel-based morphometry in creative writers: Gray-matter increase in a prefronto-thalamic-cerebellar network. European Journal of Neuroscience, 101111/ejn13952.
ALE-Review zu Expertise: Neumann, N., Lotze, M., Eickhoff, S.B. (2015) Cognitive expertise: an ALE meta-analysis. Human Brain Mapping, 37(1):262-72.
Lotze, M., Erhard, K., Neumann, N., Eickhoff, S., Langner, R (2014) Neural correlates of verbal creativity: Differences in resting-state functional connectivity associated with expertise in creative writing. Frontiers in Human Neuroscience, 8: 516.
Erhard, K., Kessler, F., Neumann, N., Ortheil H.-J., Lotze, M. (2014) Professional training in creative writing is associated with enhanced fronto-striatal activity in a literary text continuation task. Neuroimage, 100C:15-23.
Shah C*., Erhard K*., Ortheil H.-J., Kaza E., Kessler C., Lotze M (2013) Neural Correlates of Creative Writing: An fMRI study. Human Brain Mapping, 34(5):1088-101 (*equal contribution).

Presse:
Report about our study published in Neuroimage on Creative writing 5th of July 2014 in the "Munich eye":
www.themunicheye.com/news/Wired-for-imagination-2906

20.6.14: Report in the recent New York Times about our article on creative writing:
www.nytimes.com/2014/06/19/science/researching-the-brain-of-writers.html?action=click&contentCollection=Science®ion=Footer&module=MoreInSection&pgtype=article

Fokus; 2009:
www.focus.de/wissen/mensch/tid-16036/intelligenz-seite-2-gut-vorbereitet-in-die-zukunft_aid_449692.html

Portraitzeichnen

Welche perzeptiven Prozesse sind essentiell für die künstleriische oder naturalistische Erkennung
und Darstellung eines menschlichen Gesichtes?
Wie kann ein geübter Zeichner das charakteristische eines Gesichts erfassen?
Diese Fragestellungen werden hinsichtlich der zeberbralen Repräsentation beim Zeichnen in diesem Projekt bearbeitet.
In einer interdisziplinären Arbeitsgruppe von Künstlern und Neurowissenschaftlern messen wir erstmals in einer
Gruppenstudie bei Experten und nicht Geübten mit funktioneller Bildgebung, was für cerebrale Areale bei einer
gelungenen Darstellung eines Portraits involviert sind.



Ehemalige Doktorandin: Dr. Katharina Schär
Literatur:
Schaer K., Jahn G., Lotze M. (2012) fMRI-activation during drawing a naturalistic or sketchy portrait. Behav Brain Res, 233(1):209-16.